2,000 pengurus
pangsapuri enggan tukar meter Syabas
01/04/2009 BH
Kaedah pukal jadi cagaran desak penghuni bayar kos selenggara
PUTRAJAYA: Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), mengesan lebih
2,000 pengurusan bangunan bertingkat terutama pemaju kondominium, pangsapuri
dan rumah pangsa di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, yang enggan menukar
kaedah pengagihan bekalan air daripada sistem meter pukal kepada akaun individu.
Pengurus Seksyen Migrasinya, Mohd Azmi Md Nasir, berkata kebanyakan mereka
enggan berbuat demikian kerana berhasrat menggunakan isu bekalan air sebagai
'cagaran' bagi mendesak penduduk menjelaskan bayaran lain terutama penyelenggaraan
bangunan.
Katanya, masalah itu menyebabkan hampir 500,000 penghuni kondominium, pangsapuri
dan rumah pangsa di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya terpaksa membayar
tarif air lebih mahal berbanding pengguna domestik biasa.
"Justeru, kita amat menggalakkan permohonan daripada pihak pengurusan untuk
menukar meter pukal kepada meter individu untuk menghentikan rungutan orang
ramai yang tidak berpuas hati kerana terpaksa menanggung risiko bekalan air
dipotong, jika pihak pengurusan gagal menjelaskan bil.
"Syabas mahu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada semua pengguna bagi
membolehkan mereka yang tinggal di kondominium, pangsapuri serta rumah pangsa
menikmati kadar tarif yang sama seperti kediaman domestik iaitu 58 sen bagi
kegunaan air dari 0 hingga 20 meter padu berbanding RM1.38 dan 80 sen bagi
semeter padu yang dikenakan sekarang," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas turun padang menyaksikan
pembukaan kaunter pendaftaran dan pembayaran penukaran meter air pukal kepada
meter individu di Pangsapuri Fasa 18R8, Presint 18 di sini.
Mengulas lanjut, Mohd Azmi berkata, sehingga kini Syabas sudah menerima permohonan
migrasi daripada 651 pemegang meter pukal iaitu membabitkan 139,181 akaun
di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
Bagaimanapun, beliau berkata, daripada jumlah berkenaan hanya 146 permohonan
membabitkan 31,518 akaun sudah diluluskan, manakala 62 permohonan merangkumi
11,846 akaun individu sudah diaktifkan meliputi kawasan Hulu Selangor, Gombak,
Petaling, Kuala Lumpur, Klang dan Sepang.
"Saya percaya masih ramai lagi penduduk yang belum memohon untuk program migrasi
disebabkan kesukaran mendapatkan persetujuan daripada syarikat pengurusan
bangunan terbabit.
"Berikutan itu, Syabas meminta kerajaan supaya menyemak semula Akta Industri
Perkhidmatan Air (IPA) 2006 bagi mewajibkan migrasi meter pukal ke meter individu
kepada semua kediaman bertingkat untuk kemudahan penghuninya.
|