Syabas tidak boleh bantu
14/10/2008 Utusan Online
KUALA LUMPUR 13 Okt. - Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas)
tidak dapat memenuhi permintaan penduduk Saujana Putra Fasa 5A dan 5B di
Kuala Langat supaya bekalan air secara tetap disambungkan ke kediaman mereka.
Ini kerana pihak pemaju projek itu masih belum menyempurnakan pembinaan
sistem bekalan air untuk kawasan itu seperti yang ditetapkan oleh Syabas.
Pengurus Besar Bahagian Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Abdul
Halem Mat Som berkata, pihak pemaju telah memulakan pembinaan sistem bekalan
air tetap termasuk membina tangki air menara namun ia terbengkalai sejak
tiga tahun lalu.
Justeru, kata beliau, penduduk perlu berurusan dengan pihak pemaju untuk
mendapatkan penjelasan berhubung status sistem bekalan air di premis mereka.
"Hasil semakan Syabas, kawasan perumahan tersebut adalah di bawah pengurusan
dan penyenggaraan pihak pemaju perumahan tersebut.
"Kita tidak dapat berbuat apa- apa selagi sistem bekalan air belum
disempurnakan," katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini
semalam.
Pada bulan lalu, Utusan Malaysia melaporkan rayuan penduduk di dua fasa
Saujana Putra yang meminta Syabas mempertimbangkan dan memberi ihsan dengan
membekalkan air ke rumah-rumah mereka.
Menurut penduduk, mereka sedar bahawa Syabas tidak dapat membekalkan air ke
situ kerana pihak pemaju tidak memenuhi beberapa syarat termasuk menyiapkan
tangki air menara, namun mereka mengharapkan ihsan Syabas dalam hal tersebut.
Penduduk berkata, mereka tidak tahu bila pihak pemaju akan dapat menyiapkan
pembinaan tangki air itu dan perkembangan projek tersebut amat perlahan.
Mereka sudah tidak sanggup lagi berdepan dengan bekalan air yang bertekanan
rendah kerana ia mengganggu kelancaran kehidupan mereka.
Akibat ketiadaan bekalan air, sijil layak menduduki rumah-rumah di kedua-dua
fasa berkenaan tidak dapat dikeluarkan oleh Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL).
Abdul Halem berkata, walaupun memahami kesukaran yang ditanggung oleh
penduduk tetapi pihaknya tidak mahu menanggung risiko dengan membekalkan air
secara terus.
"Pihak pemaju perlu mematuhi prosedur dan syarat yang telah ditetapkan oleh
Syabas bagi membolehkan pihak Syabas mengambil alih sistem bekalan air di
kawasan tersebut.
"Justeru, Syabas menggesa pihak pemaju supaya mengambil tindakan segera
iaitu menyediakan infrastruktur sistem pembekalan air agar penduduk dapat
menikmati bekalan air yang lebih sempurna," katanya.
Beliau berkata, Syabas juga berharap semua pihak terutama pemaju perumahan
agar memandang serius isu-isu penting penduduk terutama yang melibatkan
keperluan harian seperti bekalan air.
"Ini kerana (masalah seperti itu) secara tidak langsung boleh menjejaskan
nama baik Syabas sebagai sebuah syarikat yang membekalkan air kepada orang
ramai," tegasnya.
|