This website is
 sponsored.gif

banner.gif

 Welcome    Main    Forum    FAQ    Useful Links    Sample Letters   Tribunal  

Pemaju abai tanggungjawab
13/05/2008 Utusan Online Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN

terbiar... Lubang kumbahan yang tidak ditutup di Flat Seri Bayu ini membahayakan kanak-kanak. Malah sampah juga dibiarkan tanpa dikutip.

RAWANG 12 Mei - Yuran penyelenggaraan dibayar setiap bulan, namun mutu perkhidmatan yang diterima bukan sahaja tidak setimpal, malah jauh daripada apa yang dijanjikan.

Begitulah dilema yang dihadapi oleh penduduk Flat Seri Bayu di Bandar Country Homes di sini semenjak dua tahun lepas ekoran sikap pemaju yang tidak bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan dan penyenggaraan kawasan perumahan itu.

Masalah penduduk di situ memuncak minggu lalu apabila sistem pembetungan di situ tersumbat menyebabkan air kumbahan melimpah keluar dan mengeluarkan bau busuk.

Lebih teruk lagi, air itu memasuki rumah setengah penghuni di situ sehingga menjejaskan keselesaan dan kehidupan harian mereka.

Penduduk memberitahu, pada hari kejadian, penduduk terpaksa bertungkus-lumus membersihkan sendiri limpahan itu tanpa bantuan daripada pihak pemaju walaupun ia sebenarnya di bawah tanggungjawab mereka.

Namun, mereka bernasib baik kerana Balai Bomba dan Penyelamat Rawang serta pihak Indah Water Konsortium (IWK) membantu membersihkan keadaan di situ sebelum ia menjadi lebih teruk.

Menurut seorang penduduk, Rogayah Md. Noor, 40, pihak pemaju langsung tidak tampil menghulurkan bantuan kepada penduduk semasa kejadian itu.

"Habis air najis melimpahi masuk ke dalam rumah saya dan jiran-jiran lain kerana kegagalan sistem pembetungan berfungsi dengan baik,'' katanya.

Dia yakin sekiranya sistem kumbahan itu diselenggara dengan baik dan diberi perhatian oleh pemaju, sudah pasti tidak berlaku kejadian seperti itu.

Katanya, seorang penduduk juga terpaksa mengeluarkan duit poketnya sendiri sebanyak RM250 bagi menyedut limpahan air kumbahan bagi mengelakkannya daripada terus melimpah.

Selain itu, Rogayah juga mendakwa kualiti kerja yang rendah atau bahan kurang berkualiti yang digunakan oleh pemaju telah menyebabkan sistem saluran air di flat itu banyak yang bocor.

Katanya, memandangkan rumah tersebut adalah rumah flat, sistem saluran rumah di tingkat atas pastinya melalui rumah di tingkat bawah dan kebocoran sistem saluran itu menyebabkan penduduk di bawah menjadi mangsa.

"Kebanyakan rumah di sini berdepan dengan masalah itu," katanya.

Katanya, masalah berkenaan menjadi begitu teruk sehingga air menyerap ke dalam lantai menyebabkan ada sistem pendawaian elektrik di sebahagian rumah di situ yang tidak boleh digunakan kerana terdedah kepada kejutan elektrik.

Salah seorang penduduk yang menjadi mangsa kecuaian pihak pemaju itu ialah Faridah Abbas, 50.

Dia mendakwa lampu di rumahnya tidak dapat digunakan langsung sejak dua tahun lalu kerana sistem pendawaiannya dipercayai sudah rosak.

"Tiap-tiap malam kami sekeluarga terpaksa bergelap dan hanya bergantung kepada cahaya lampu di luar rumah menerangi rumah kami,'' katanya.

Nasib keluarga itu bertambah malang kerana anak lelakinya baru sahaja ditimpa kemalangan dan tidak mampu bergerak serta memerlukan perhatian sepanjang masa.

"Kasihanilah kami sekeluarga di sini yang terpaksa tinggal dalam serba kekurangan. Kami tiada pilihan, untuk berpindah kami tidak mampu. Inilah satu-satunya rumah yang kami ada,'' katanya.

Salah seorang lagi penduduk, Adnan Shari, 39, mendesak supaya pihak pemaju tidak bersikap lepas tangan, sebaliknya perlu sentiasa memberi perhatian terhadap kemudahan yang perlu disediakan untuk penduduk di situ.

"Walaupun yuran penyelenggaraan hanyalah RM40 dan rumah ini cuma rumah kos rendah tetapi janganlah bersikap acuh tak acuh. Penduduk di sini juga mempunyai hak yang perlu disediakan oleh pemaju,'' katanya.

Rumah Adnan yang terletak di tingkat paling atas juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa pemaju yang tidak mementingkan kualiti.

Katanya, dia sekeluarga terpaksa berhadapan dengan masalah kebocoran bumbung yang serius sehingga terpaksa berjaga-jaga setiap kali hujan.

"Kalau hujan malam, saya dan ahli keluarga yang lain tidak boleh tidur kerana ia akan menitis masuk. Terpaksa kami mencari sudut yang tidak bocor,'' katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia di kawasan perumahan itu juga mendapati, lubang saluran kumbahan dibiarkan terdedah dan boleh membahayakan keselamatan terutamanya kanak-kanak.

Sampah-sarap juga dilihat bertaburan di sana sini dan kawasan pembiakan nyamuk aedes juga boleh dikesan di mana-mana.

Penduduk Flat Seri Bayu juga menggesa pihak pemaju supaya tidak melupakan tanggungjawab sosial mereka dengan menyediakan surau dan padang permainan kepada penduduk di situ.

Penduduk mendakwa, pihak pemaju memberi syarat kepada mereka supaya membeli sebidang tanah di situ terlebih dahulu sekiranya ingin mendirikan surau.

Penduduk berkata, mereka sudah lama bersabar dengan sikap pemaju yang tidak mengambil berat soal kemudahan di kawasan itu dan meminta mereka membaikinya sebelum penduduk bertindak melaporkan kepada pihak kerajaan.

 

Main   Forum  FAQ  Useful Links  Sample Letters  Tribunal  

National House Buyers Association (HBA)

No, 31, Level 3, Jalan Barat, Off Jalan Imbi, 55100, Kuala Lumpur, Malaysia
Tel: 03-21422225 | 012-3345 676 Fax: 03-22601803 Email: info@hba.org.my

© 2001-2009, National House Buyers Association of Malaysia. All Rights Reserved.