Penduduk kesal air dipotong
kerana pemaju
Utusan 07/06/2006
PENDUDUK Bukit Sentosa 3 dan Bukit Beruntung 1, Hulu Selangor telah
dikejutkan dengan penerimaan notis pemotongan bekalan air yang dikeluarkan
oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) pada 2 Jun 2006.
Notis yang seumpama ‘surat layang’ dan tidak ditandatangani oleh pengurusan
Syabas, telah dihantar pada malam 1 Jun 2006 melalui wakil
persatuan-persatuan penduduk di kawasan tersebut.
Notis tersebut memaklumkan bahawa bekalan air di kawasan Bukit Sentosa 3 dan
Bukit Beruntung 1 akan dipotong berkuatkuasa pada 8 Jun 2006.
Alasan Syabas berbuat demikian kerana syarikat itu menanggung kerugian
masing-masing sebanyak RM1.33 juta dan RM2.15 juta daripada syarikat
Maxisegar Sdn. Bhd. (anak syarikat Talam Corporation Bhd.) dan Europlus
Corporation Sdn. Bhd.
Oleh kerana kedua-dua syarikat tersebut, gagal menjelaskan bayaran kepada
Syabas, maka Syabas telah bertindak memotong bekalan air di kedua-dua
kawasan itu.
Tindakan Syabas ini amat dikesali dan merupakan tindakan yang tidak
bertanggungjawab.
Wajarkah penduduk menjadi mangsa akibat kegagalan kedua-dua pihak
menyelesaikan masalah mereka?
Apakah yang terjadi kepada penduduk di Bukit Sentosa 3 dan Bukit Beruntung 1
sekiranya Syabas benar-benar memotong bekalan air pada 8 Jun 2006?
Adakah kerajaan Selangor di bawah pimpinan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo
akan membiarkan sahaja kedua-dua pihak itu menganiayai rakyat di negeri yang
berstatus maju?
Saya juga kesal dengan tindakan Majlis Daerah Hulu Selangor yang boleh
mengeluarkan sijil layak menduduki dalam keadaan syarikat pemaju gagal
menyediakan prasarana sistem pembekalan air yang sempurna di kawasan
perumahan.
Akibat daripada sikap tidak bertanggungjawab ketiga-tiga pihak iaitu pemaju,
Syabas dan Majlis Daerah, penduduk telah dijadikan sebagai “kambing hitam”.
- M.YUSOF, Bukit Sentosa 3,Rawang, Selangor.
|