Pembeli sentiasa rugi
Kosmo 7/5/2006
"PIHAK pemaju akan sentiasa menyalahkan pembeli kerana tidak membayar bil
penyelenggaraan. Pembeli pula tidak mahu membayar bil kerana tidak berpuas
hati dengan perkhidmatan yang diberi. Ini bagai cerita ayam dan telur."
Demikian reaksi Setiausaha Kehormat Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA),
Chang Kim Loong, mengenai isu caj penyelenggaraan yang tidak setimpal dengan
perkhidmatan.
Beliau berkata, dalam menangani masalah tersebut kerajaan telah meminda Akta
Pemajuan Perumahan dengan mewujudkan Jadual H (bagi bangunan pecah bahagi)
berkuat kuasa 1 Disember 2002.
"Ia mewajibkan pemaju menyatakan senarai kemudahan yang ditawarkan di dalam
Perjanjian Jual Beli Rumah.
"Tapi pindaan ini hanya menyelesaikan masalah pembeli rumah yang timbul
selepas tarikh kuat kuasa, bukannya sebelum," jelasnya.
Justeru, beliau berpendapat perlu diadakan satu undang-undang yang mampu
menyelesaikan masalah di antara pembeli dan pemaju yang berlaku dalam tempoh
tersebut.
"HBA telah mencadangkan kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan,
Datuk Seri Ong Ka Ting yang mengumumkan bahawa ia kini dalam semakan Peguam
Negara.
"Akta Bangunan dan Hakmilik (Bil Pengurusan dan Penyelenggaraan) ini mungkin
akan dapat membantu menyelesaikan masalah bil penyelenggaraan ini," ujarnya.
|