Penghuni kecewa tahap khidmat
pangsapuri
Utusan Malaysia 5/4/2006
PUCHONG 4 April - "Sehingga hari ini, tidak ada langkah serius diambil untuk
menyelesaikan masalah penyelenggaraan di pangsapuri ini!"
Itulah bantahan penduduk Pangsapuri Vista Lavender, Seksyen 3, Taman Kinrara,
di sini terhadap sikap pihak pemaju dan pengurusan kediaman tersebut.
Walaupun baru tiga tahun mereka tinggal di situ, masalah berkenaan
seolah-olah memberikan gambaran bahawa ia telah berlanjutan untuk satu
jangka masa yang lama.
Presiden Persatuan Penduduk, Norazura Abdullah, 52, berkata, penduduk telah
menghantar surat kepada pemaju supaya datang ke mesyuarat untuk membincang
masalah penduduk dan bersama-sama menyelesaikannya.
"Namun pemaju selalu tidak hadir dengan memberi alasan tidak menerima surat,"
katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati ekoran kejadian tersebut, kebanyakan
penduduk berasa tertekan kerana masalah itu tidak ditangani dengan segera.
Para penghuni mendakwa, terlalu banyak masalah penyelenggaraan yang gagal
dilakukan oleh pihak terbabit menyebabkan penduduk mempersoalkan wang
penyelenggaraan yang dibayar.
Seorang penduduk M. Prabu, 36, berkata keadaan lif yang kerap rosak dan
lambat dibaiki menyukarkan warga emas, wanita hamil dan
kanak-kanak sekolah.
"Terdapat lapan blok di pangsapuri ini dan setiap blok mempunyai dua buah
lif.
"Malah, seringkali hanya satu lif yang berfungsi atau kadangkala
kedua-duanya pun rosak terutamanya di Blok E," katanya.
Seorang lagi penduduk, Susie, 47, berkata mereka tidak menerima sebarang
bekalan elektrik dan air di Blok F yang baru mendapat sijil kelayakan
menduduki (CF) sebulan lain.
"Walaupun kami telah mendapat kunci tetapi masih tidak boleh pindah masuk
kerana tiada kedua-dua bekalan tersebut," jelasnya.
Sally Yap, 30, pula berkata, penduduk di pangsapuri itu setiap had hidup
dalam kebimbangan disebabkan terdapat siling tempat letak kereta di tingkat
bawah semakin hari semakin retak.
"Kami amat risau setiap kali hujan lebat kerana kadangkala mengakibatkan air
melimpah keluar sehingga menyebabkan banjir kilat.
"Kontraktor yang terbabit pernah datang untuk tujuan pemantauan tetapi tiada
sebarang tindakan dilakukan.
"Kami telah berkali-kali membuat aduan kepada pihak berkuasa tetapi
malangnya tiada tindakan dibuat," ujarnya.
Sementara itu Naib Pengerusi Jawatankuasa Penduduk (JKP) Zon 21, Majlis
Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Jimmy Chew Jyh Gang, berkata, pihaknya
mendapatkan komen dan maklumat daripada para penduduk terlebih dahulu.
"Kami akan berbincang dengan Ahli Parlimen puchong, Lau Yeng Peng berhubung
isu ini.
"Sehubungan itu diharap pihak terbabit akan bertindak sewajarnya agar
penduduk mendapat manfaat tinggal di situ," katanya. |