NCCC terima banyak aduan
perumahan
Berita Harian 16/3/2006
KUALA LUMPUR: Aduan mengenai masalah perumahan dan perkhidmatan syarikat
pengurusan perumahan adalah aduan tertinggi diterima Pusat Khidmat Aduan
Pengguna Nasional (NCCC), daripada jumlah keseluruhan 18,579 aduan
membabitkan 41 kes berlainan yang dicatatkan pada tahun lalu.
Pengurus NCCC, Darshan Sigh, berkata bagi masalah perumahan, NCCC menerima
1,164 aduan manakala perkhidmatan pengurusan perumahan pula 1,097 aduan.
Beliau berkata, aduan mengenai masalah perumahan yang diterima itu
kebanyakannya merangkumi kes rumah terbengkalai dan lewat mendapat sijil
layak menduduki (CF).
Bagaimanapun, Darshan berkata, kesemua aduan itu kemudian dirujuk kepada
Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) dan Persatuan Pembeli Rumah (HBA)
untuk tindakan lanjut.
“Kebiasaannya, kes membabitkan masalah perumahan yang diterima NCCC akan
terus disalurkan ke TTPR dan HBA berikutan dua badan ini lebih arif dalam
urusan penyelesaian masalah perumahan dialami pembeli.
“Sehubungan itu, kita tidak pasti sejauh mana masalah yang dipanjangkan
kepada pihak berkenaan sama ada sudah selesai atau masih dalam proses
penyelesaian,” katanya pada sidang media selepas membentangkan laporan aduan
tahunan yang dikendalikan NCCC di sini, semalam.
Darshan berkata, daripada 1,097 aduan mengenai perkhidmatan syarikat
pengurusan perumahan, 861 aduan merangkumi perkhidmatan tidak memuaskan, caj
perkhidmatan terlalu tinggi (203) dan 33 aduan lagi membabitkan pelbagai kes
kecil.
Gores dan Menang mencatatkan 1,066 aduan sekali gus menjadi aduan ketiga
tertinggi dan ia dipercayai berlaku akibat kelemahan orang ramai yang mudah
mempercayai dan terpedaya dengan tipu helah pihak tidak bertanggungjawab
menganjurkan peraduan seumpama itu.
NCCC juga menerima 911 aduan kenaikan harga barangan, 870 aduan perkhidmatan
ganti rugi terhadap kualiti barang, 852 aduan mengenai kualiti perkhidmatan
awam dan 796 aduan oleh orang ramai yang terpedaya dengan jualan murah.
|