Pemaju perumahan hutang Syabas
RM1j
Utusan Malaysia 7/2/2006
KUALA LUMPUR, 6 Feb (Bernama) -- Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas)
hari Isnin memaklumkan bahawa masalah gangguan bekalan air di Bandar Baru
Rinching, Seksyen 5 dan 6, Semenyih, selama ini adalah berpunca daripada bil
tertunggak syarikat pemaju perumahan kawasan berkenaan yang sudah menjangkau
RM1 juta.
Pengarah Eksekutif, Komunikasi Korporat dan Khidmat Pelanggan Syabas,
Naemuddin Abdullah dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini memberitahu
bahawa syarikat Rhombus Bina Sdn Bhd, mempunyai hutang tertunggak itu sejak
2003.
Beliau berkata Syabas baru-baru ini mengambil tindakan menamatkan bekalan
air ke kawasan perumahan terbabit, yang menggunakan sistem bekalan air dari
meter pukal yang dibenarkan hanya
untuk kegunaan pembinaan projek perumahan berkenaan.
"Sepanjang tempoh lima tahun, pihak pemaju menggunakan sistem itu untuk
disalurkan kepada lebih 2,000 unit rumah di kawasan berkenaan. Ia tidak lagi
sesuai kerana tekanan yang rendah serta tidak mencukupi untuk keperluan isi
rumah," katanya.
Menurutnya ia mengakibatkan pemaju terpaksa melakukan catuan, sekaligus
mengundang rasa tidak senang penduduk kerana mereka sudah membayar deposit
bagi mendapatkan bekalan air yang sempurna.
Ahad, penduduk kawasan terbabit mengadakan tunjuk perasaan di hadapan
pejabat Rhombus Bina, bagi menggesa pemaju mengeluarkan Sijil Layak
Menduduki (CF) dan menuntut penyelesaian masalah prasarana sistem bekalan
air yang tidak sempurna selama lima tahun.
Naemuddin berkata masalah itu sebenarnya berpunca daripada tindakan pihak
pemaju yang menyerahkan kunci kepada pembeli rumah tanpa menyediakan
prasarana sistem bekalan air yang sempurna seperti yang diluluskan Syabas.
Katanya Syabas hanya akan menyalurkan semula bekalan air ke kawasan terbabit
apabila pihak pemaju menjelaskan hutang tertunggak itu dan membina prasarana
lengkap untuk bekalan air seperti yang disyaratkan.
-- BERNAMA |