Ajar pemaju ingkar perintah
19/02/2006 Kosmo
SIAR nama pemaju ingkar! Demikian gesaan Persatuan Kebangsaan Pembeli Rumah
(HBA) kepada KementerianPerumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) bagi
menangani masalah sebilangan pemaju yang ingkar dan enggan mematuhi award
yang dikeluarkan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR).
Setiausaha Agung HBA, Chang Kim Loong (gambar) berkata, tindakan itu wajar
sebagai memberi pengajaran kepada pemaju yang tidak bertanggungjawab dan
memperlekehkan award yang telah dikeluarkan TTPR terhadap kes yang
dikemukakan oleh pembeli.
"Saya harap KPKT dapat menyiarkan nama pemaju yang sengaja ingkar award di
akhbar-akhbar tempatan sebagai 'amaran' dan pengajaran kepada mereka yang
berhasrat untuk mempermainkan award,yang dikeluarkan oleh TTPR," katanya
kepada KOSMO! Ahad baru-baru ini.
Beliau turut meminta KPKT memperhebatkan penguatkuasaan dengan memberi 'amaran'
supaya pemaju yang mendapat award daripada tribunal, mematuhi arahan
tersebut.
"Mereka (pemaju) selalu mengambil pendekatan 'tunggu dan lihat' sehinggalah
kerajaan mengeluarkan arahan seterusnya untuk membayar ganti rugi dan
barulah mereka akan mengikut arahan tersebut.
"Sebab itulah penguatkuasaan pihak kerajaan perlu dilakukan dengan cepat dan
tegas supaya mereka tidak lagi berani ingkar terhadap award yang telah
dikeluarkan," ujarnya.
Kim Loong berkata, kes pembinaan rumah terbengkalai, rumah yang dibina tidak
mengikut spesiflkasi ditetapkan dan rumah lambat diserahkan kepada pembeli
telah menyebabkan pembeli menanggung kerugian.
"Menyedari hakikat itu, kerajaan telah menubuhkan TTPR dengan harapan dapat
membela nasib pembeli rumah yang sering menjadi mangsa.
"Tetapi nampaknya tribunal ini seperti telah diperlekehkan kerana masih
terdapat pemaju yang tidak mematuhi award yang diberi," katanya.
Menurutnya, terdapat tiga kategori kes ingkar award yang dikenal pasti telah
menjadi penyebab perkara itu berlaku.
"Kategori pertama adalah pemaju yang ingin mencabar tribunal. Perkara ini
berkait rapat dengan penguatkuasaan yang lemah.
"Kategori kedua, pemaju tidak mampu untuk membayar ganti rugi dan yang
ketiga pemaju yang sudah 'tutup kedai'.
"Bagaimanapun, kes yang paling banyak melibatkan pemaju yang ingkar award
kerana ia berkait rapat dengan penguatkuasaan yang lemah oleh pihak kerajaan,"
ujarnya. |