500 dakwa ditipu pemaju
Berita Harian 10/2/2006
KUALA LUMPUR: Lebih 500 pembeli di dua taman perumahan di Sungai Buloh dan
Semenyih di Selangor, semalam membuat laporan polis kerana mendakwa ditipu
pemaju, sekali gus melanggar syarat perjanjian jual beli (S&P).
Mereka mendakwa pemaju menyerahkan kunci kepada pembeli tanpa menyediakan
prasarana bekalan air sempurna seperti diluluskan Syarikat Urus Air Selangor
(Syabas)
Pembeli juga mendakwa terpaksa membayar deposit elektrik dan air RM300
seorang, iaitu syarat untuk mendapatkan kunci rumah tetapi kemudahan itu
tidak disediakan.
Laporan dibuat menerusi Pengerusi Penduduk Bandar Rinching Fasa 3A Seksyen
5, Zubaidah Ahmad, dan wakil penduduk Taman Desa Kundang, Jefri MoM Kasim,
masing-masing di Balai Polis Semenyih dan Balai Polis Kundang.
Turut berada di balai polis ialah Pengerusi Eksekutif Lembaga Perumahan dan
Hartanah Selangor (LPHS), Datin Paduka Alinah Ahmad.
Lembaga itu membantu pembeli rumah yang menghadapi masalah, termasuk membawa
kes pemaju projek terbengkalai ke mahkamah, mengadakan pendekatan terbaik
terhadap syarikat yang ada kuasa pentadbiran harta milik atau syarikat yang
muflis, memulihkan projek terbengkalai dan melaksanakan langkah pencegahan.
LPHS juga menubuhkan Unit Khidmat Guaman bagi membantu pembeli yang
berpendapatan kurang RM5,000 dan dikenakan yuran RM100 bagi setiap kes.
Sesetengah penduduk di Taman Desa Kundang kini mendapat bekalan air daripada
perigi yang ditinggalkan pekerja binaan dan mengangkut air dari kawasan
lain. Penduduk Bandar Rinching Fasa 3A pula dibekalkan air yang sepatutnya
digunakan untuk projek itu. |