5 tahun guna air tangki
Berita Harian 8/2/2006
SEMENYIH: Lebih 1,000 penduduk Bandar Rinching dekat sini, kesal dengan
sikap pemaju yang tidak bertanggungjawab mengabaikan kemudahan asas,
terutama bekalan air sehingga menyebabkan mereka hidup dalam serba
kekurangan dan kesusahan sejak lima tahun lalu.
Lebih menghairankan mereka diberikan kunci rumah, walaupun meter air tidak
dipasang ketika itu dan bekalan elektrik hanya mereka nikmati selepas
sembilan bulan berpindah ke situ.
Pengerusi Penduduk Bandar Rinching Seksyen 5, Zubaidah Ahmad, berkata sejak
mendiami rumah itu, penduduk tidak pernah mendapat bekalan air sempurna
daripada paip dalam rumah, tetapi bekalan air yang dibekalkan oleh pemaju
yang mereka gunakan.
“Kita tidak lagi mahu air yang dibekalkan oleh pemaju, tetapi daripada
Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).
“Biarlah kami membayar sendiri air yang diguna kepada Syabas, walaupun
banyak mana yang kami guna, kami berpuas hati daripada membayar kepada
pemaju, tetapi tidak berpuas hati,” katanya.
Beliau ditemui ketika bersama penduduk mengadakan tunjuk perasaan di hadapan
pejabat pemaju bagi menggesa mengeluarkan Sijil Layak Menduduki (CF) dan
menuntut penyelesaian masalah prasarana sistem bekalan air yang tidak
sempurna selama lima tahun.
Penduduk, Md Nizam Yusof, berkata masalah gangguan bekalan air yang kerap
dihadapi menyukarkan kegiatan harian mereka, terutama yang mempunyai ramai
anak.
“Kami tidak pernah mendapat bekalan air paip 24 jam sehari, malah air kerap
terputus sehingga beberapa hari dan kami dibekalkan air melalui lori tangki
pengangkut air yang disewa pemaju,” katanya.
Pesara Tentera, Izhar Said, berkata ketika penduduk memasuki rumah itu empat
tahun lalu, mereka tidak dibekalkan bekalan air dan elektrik, tetapi pada
masa sama terpaksa membayar deposit elektrik dan air, iaitu syarat untuk
mendapatkan kunci rumah.
Katanya, janji pemaju untuk menyelesaikan masalah itu langsung tidak
tertunai, malah pemaju juga gagal menyerahkan Sijil Layak Menduduki (CF)
kepada penduduk.
Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Zainal Abidin Arshad
menganggap ketiadaan bekalan air di kawasan terbabit bukan disebabkan
kegagalan Syabas, tetapi berpunca daripada pemaju yang gagal menyediakan
keperluan asas kepada pembeli rumah.
Katanya, pihak MPKj akan mengadakan mesyuarat bersama semua pihak yang
terbabit bagi menyelesaikan masalah itu sehingga selesai.
“Kita tidak mahu lagi masalah ini menjadi berat sekiranya mereka tidak mahu
bertanggungjawab dengan apa yang mereka lakukan kepada pembeli.
Sementara itu Bernama melaporkan, Syabas memaklumkan masalah gangguan
bekalan air di Bandar Baru Rinching, Seksyen 5 dan 6, Semenyih, selama ini
berpunca daripada bil tertunggak syarikat pemaju perumahan kawasan berkenaan
yang sudah menjangkau RM1 juta.
Pengarah Eksekutif, Komunikasi Korporat dan Khidmat Pelanggan Syabas,
Naemuddin Abdullah, dalam kenyataannya semalam, berkata syarikat Rhombus
Bina Sdn Bhd, mempunyai hutang tertunggak itu sejak 2003.
Beliau berkata, Syabas baru-baru ini mengambil tindakan menamatkan bekalan
air ke kawasan perumahan terbabit, yang menggunakan sistem bekalan air dari
meter pukal yang dibenarkan hanya untuk kegunaan pembinaan projek perumahan
berkenaan.
“Sepanjang tempoh lima tahun, pemaju menggunakan sistem itu untuk disalurkan
kepada lebih 2,000 unit rumah di kawasan berkenaan. Ia tidak lagi sesuai
kerana tekanan yang rendah serta tidak mencukupi untuk keperluan isi rumah,”
katanya.
Beliau berkata, ini mengakibatkan pemaju terpaksa melakukan catuan, sekali
gus mengundang rasa tidak senang penduduk kerana mereka sudah membayar
deposit bagi mendapatkan bekalan air yang sempurna.
Naemuddin berkata, masalah itu sebenarnya berpunca daripada tindakan pihak
pemaju yang menyerahkan kunci kepada pembeli rumah tanpa menyediakan
prasarana sistem bekalan air yang sempurna seperti yang diluluskan Syabas. |