Rasional cukai pintu
Utusan Malaysia 16/1/2006
CUKAI pintu timbul kembali menjadi isu. Tidak pernah ada berita yang boleh
disambut lega mengenai cukai pintu. Cukai dinaikkan tetapi perkhidmatan
mengecewakan.
Sebarang bentuk cukai yang dilaksanakan sewajarnya memenuhi prinsip asas
pencukaian itu sendiri. Cukai yang adil adalah cukai yang memenuhi dua
tuntutan utama prinsip asas pencukaian. Pertama dari segi faedah yang bakal
dipulangkan kepada pembayar cukai dan masyarakat amnya. Kedua dari segi
kemampuan membayar oleh pembayar cukai.
Bagi tuntutan pertama iaitu faedah yang bakal dipulangkan kepada pembayar
cukai sememangnya sukar diukur secara spesifik. Kebanyakan faedah yang
dipulangkan merupakan faedah umum kepada masyarakat dalam bentuk barangan
atau perkhidmatan untuk kegunaan bersama.
Mengenai tuntutan kedua, cukai yang dikenakan mestilah mengikut kemampuan
membayar berlandaskan prinsip ekuiti. Jika pendapatan atau keuntungan tinggi,
maka cukai yang dikenakan harus tinggi dan begitulah sebaliknya.
Persoalan pokok di sini adakah cukai pintu itu memenuhi kedua-dua prinsip
pencukaian? Kenapa antara banyak-banyak cukai, cukai pintu yang selalunya
menimbulkan kontroversi dan mendapat bantahan daripada pembayar cukai?
Akta Kerajaan Tempatan 1976 (pindaan) membenarkan pihak berkuasa tempatan (PBT)
mengenakan cukai pintu atau kadaran ke atas semua pegangan hartanah (tidak
termasuk hartanah yang dikecualikan) yang berada di kawasan masing-masing.
Cukai dikenakan ke atas hartanah yang dimiliki melalui anggaran nilai sewa
kasar sesebuah hartanah setempat. Kadar cukai yang dikenakan berbeza
mengikut jenis hartanah sama ada kediaman, komersial, industri dan
lain-lain.
PBT juga dibenarkan untuk menilai semula hartanah-hartanah di kawasan
masing-masing setiap lima tahun dan mentaksir cukai yang baru.
Rasional penilaian semula hartanah dan penaksiran semula cukai pintu adalah
bagi menangani kenaikan kos PBT sedangkan pemilik hartanah dianggap mendapat
faedah atas kenaikan nilai hartanah mereka kesan daripada perubahan masa dan
pasaran.
Sama seperti cukai-cukai lain, rata-rata faedah yang dipulangkan kepada
pembayar cukai pintu adalah faedah umum. Cukai pintu dikenakan berlandaskan
konsep memelihara kepentingan pelaburan hartanah si pembayar cukai atas
alasan tanpa perkhidmatan dan ameniti yang diberikan,
sesebuah kawasan atau lokaliti akan menjadi tidak baik dan pasaran hartanah
di kawasan berkenaan akan turut terjejas dan nilai hartanah akan menurun.
Namun, apa yang sebenarnya dipulangkan kepada pembayar cukai hanyalah faedah
umum sahaja dalam bentuk perkhidmatan yang sama dan ameniti yang dikongsi
penggunaannya tanpa mengira rendah atau tinggi cukai yang dibayar.
Oleh kerana faedah yang diberikan adalah sama sahaja, kenapa pula cukai yang
dikenakan tidak diselaraskan dan disamakan untuk semua pembayar cukai?
Berbeza
Alasan yang lazimnya dikemukakan - walaupun perkhidmatan yang diberikan dan
ameniti yang disediakan adalah secara umum tetapi perubahan ke atas pasaran
dan nilai hartanah adalah berbeza mengikut jenis dan kategori, maka cukai
dikenakan harus berbeza. Alasan seterusnya ialah tiada apa bentuk pencukaian
yang memulangkan faedah secara spesifik kepada setiap pembayar cukai,
semuanya diberi dalam bentuk barangan dan perkhidmatan awam yang umum.
Dari segi prinsip kemampuan membayar, oleh kerana cukai pintu berasaskan
kepada sewaan kasar hartanah, bagi hartanah yang disewakan atau dipajakkan,
asas pencukaian sedemikian adalah berkaitan kerana pemilik menerima
pendapatan sewa daripada pemajak atau penyewa.
Tetapi bagi pemilik hartanah yang tinggal sendiri atau tiada menerima
pendapatan sewa, asas ini sukar diterima. Dengan lain perkataan, bagi
hartanah berkenaan, cukai pintu yang dikenakan tiada kaitan langsung dengan
pendapatan si pembayar cukai.
Kalau dibandingkan dengan cukai-cukai lain berasaskan pendapatan atau
keuntungan, cukai pintu gagal memenuhi kedua-dua prinsip pencukaian
berkenaan. Kritikan yang selalu dilemparkan ke atas cukai pintu ialah ia
tidak adil, membebankan dan regresif berbanding dengan cukai-cukai lain.
Walaupun sudah lama dikenal pasti mengenai kelemahan sistem cukai pintu yang
diamalkan oleh PBT, persoalannya kenapa ia masih menjadi pencukaian utama
PBT?
Apakah tidak mungkin kita memperbaiki sistem cukai pintu atau bertukar
sahaja kepada sistem yang lebih baik dan adil mengikut acuan kita sendiri?
Walaupun kebanyakan pihak kerajaan yang mengamalkan sistem cukai pintu sedar
akan kepincangan dan ketidakadilan dalam sistem cukai berkenaan, setelah
dicari alternatif yang lain, mereka mendapati cukai pintu masih merupakan
cukai yang sesuai dari segi pentadbiran dan pelaksanaan.
Ini kerana, objek yang menjadi asas kepada taksiran pencukaian itu adalah
hartanah yang mana kedudukannya tetap dan tidak boleh dipindah.
Sekiranya pembayar cukai gagal
membayar cukai pintu, tindakan susulan undang-undang boleh diambil dengan
mudah dengan menyita premis bagi mendapatkan cukai yang tertunggak.
Tidak mudah untuk mencari cukai alternatif yang lebih baik dan mampu
memenuhi prinsip keadilan bagi menggantikan cukai pintu. Lebih baik sahaja
kerajaan kenal pasti dan perbaiki kelemahan dan kekurangan sistem cukai
pintu yang dilaksanakan PBT daripada mencuba-cuba sistem cukai yang baru.
Sekiranya masalah adalah berkaitan dengan bebanan cukai yang tidak adil,
kenapa tidak gunakan konsep agihan semula seperti sistem rebat bagi
mengurangkan bebanan kepada pembayar cukai yang berpendapatan rendah.
Sekiranya sistem rebat menyebabkan pengurangan hasil berbanding perbelanjaan,
maka adalah menjadi peranan kerajaan negeri dan persekutuan yang mempunyai
asas cukai yang lebih besar, menyalurkan sumbangan melalui geran bagi
mengimbangi defisit perbelanjaan PBT.
Begitu juga dengan tahap perkhidmatan yang kerap menjadi rungutan. Adalah
menjadi tanggungjawab PBT menyediakan perkhidmatan yang terbaik lagi efisien
serta ameniti yang mencukupi tanpa mendiskriminasi antara satu kawasan
dengan kawasan yang lain. Semua pembayar cukai berhak mendapat perkhidmatan
terbaik tanpa mengira strata sosial mereka.
Hubungan PBT dan pembayar cukai adalah seperti penjual dan pembeli. Sudah
tentu pembeli mahukan barangan atau perkhidmatan yang berkualiti dan
terjamin daripada penjual.
PBT juga dituntut supaya lebih telus, memberikan perkhidmatan yang
berkualiti, berhemah dalam perbelanjaan tanpa pembaziran.
|