This website is
 sponsored.gif

banner.gif

 Welcome    Main    Forum    FAQ    Useful Links    Sample Letters   Tribunal  

Pemaju tak endah aduan rosak

Berita Harian 09/09/2005

 

(Penghuni kesal bayaran penyelenggaraan RM300 sebulan tidak berbaloi kerana sikap pemaju yang lepas tangan)

KUALA LUMPUR: Lebih 300 penghuni kondoinium mewah Gurney Height, Jalan Bukit Keramat meminta pemaju perumahan bertanggungjawab menyelenggara dan membaiki kerosakan kediaman sejak dialami hampir tiga tahun lalu.

Mereka mendakwa pemaju seperti melepaskan batuk di tangga kerana tidak kisah dengan kerosakan bangunan, manakala tindakan mengatasi masalah tidak dibuat secara serius.

Pengerusi Persatuan Penduduk Fasa 1, Arsharat Ali, 42, berkata sudah empat kali dialog membabitkan pemaju dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) diadakan tetapi sehingga kini tiada tindakan membaik pulih diambil, sebaliknya sekadar berjanji menelitinya lebih teliti.

"Mana mungkin kami bersabar kerana setiap bulan pemaju mengutip yuran penyelenggaraan sebanyak RM300, tetapi masalah kebocoran air tidak diselesaikan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas lawatan ke kondominium itu semalam.

Hadir sama Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Perancang Ekonomi dan Penyelenggaraan Bangunan DBKL, Sukiman Surahman dan Pengarah Eksekutif Mampu Jaya Sdn bhd, Hamdan Ismail.

Tinjauan mendapati, kondominium itu bukan saja mengalami masalah kebocoran air sehingga meresap ke setiap nit kediaman, malah kerosakan syiling di unit epenthousei dan tempat letak kereta tidak seragam.

Pemaju menggunakan paip besar seperti digunakan bomda untuk  memindahkan air dari fasa satu ke fasa dua kondominium untuk kegunaan penghuni berikutan masalah bekalan air lebih dua bulan lalu.

Longkang juga tidak memusakan dengan kesan retakan konkrit, manakala pemaju hanya menampal kesan retak abibat kebocoran air di tingkat bawah tempata letak kereta menggunakan plaster.

Setiauasaha Persatuan Penduduk, Mohammad Shidek Nazaran, berkata pemaju seharusnya bertanggungjawab menyelenggara kediaman kerana penghuni tidak pernah lalai membaar yuran penyelenggaraan.

Sementara itu, Sukiman berkata kebanyakan kerosakan dipercayai berpunca daripada struktur pembinaan dan penyelenggaraan.

"Dengan bayaran RM300 sebulan unit penyelenggaraa sepatutunya jalankan kerja setimpal bayaran. Tetapi banyak perkara perlu diberulkan dan jika penghuni membuat aduan sebelum strata dikeluarkan, pemaju perlu bertanggungjawab sepenuhnya," katanya.

Sehubngan itu, Sukiman memberi tempoh enam bulan untuk pemaju membaik pulih dan menyelenggara bangunan selepas kajian terperinci membabitkan aspek teknikal dan kejuruteraan daripada perunding yang dilantik.

Bagaimanapun, Hamdan berkata masalah itu tidak seharusnya diserah kepada syarikatnya semata-mata kerana pihaknya mengambil risiko menyiapkan kondominium berkenaan daripada lebih lima pemaju keraa terbengkalai sejak 1996.

"Memanglah ada sedikit masalah kerana bangunan sudah terbengkalai lebih empat tahun sebelum kami mengambil alih menyiapkannya pada 2000," katanya.

 

Main   Forum  FAQ  Useful Links  Sample Letters  Tribunal  

National House Buyers Association (HBA)

No, 31, Level 3, Jalan Barat, Off Jalan Imbi, 55100, Kuala Lumpur, Malaysia
Tel: 03-21422225 | 012-3345 676 Fax: 03-22601803 Email: info@hba.org.my

© 2001-2009, National House Buyers Association of Malaysia. All Rights Reserved.