Penghuni pangsapuri mahu meter air individu
Berita Harian 11/7/2005
BERI PENJELASAN: Rozaini (kiri) menunjukKan beberapa gambar di
sekitar Taman Desa Cheras kepada Ruslan di pejabat Syabas, kelmarin.
KUALA LUMPUR: Kira-kira 900 keluarga di Pangsapuri Taman Desa Cheras
di sini meminta Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas)
menukar meter pukal kepada individu bagi mengelakkan bekalan air
dipotong akibat kegagalan pemaju menjelaskan bil air kepada Syabas.
Pemangku Presiden Persatuan Penduduk Taman Desa Cheras, Rozaini Mohd
Yusof berkata masalah itu berpunca daripada kelewatan sesetengah
penduduk menjelaskan bil air RM50 sebulan kepada pemaju.
“Hanya kerana kira-kira 20 peratus penduduk lewat membayar bil air,
pemaju enggan menjelaskan bil kepada Syabas sehingga bekalan air
kepada penduduk tergendala.
“Pemaju tidak harus menyalahkan penduduk kerana mereka menghadapi
masalah untuk menjelaskan bil air yang hanya sampai enam bulan
sekali, lebih-lebih lagi penduduk terpaksa melakukan perjalanan jauh
dari Cheras ke pejabat pemaju di Jalan Ampang semata-mata
menjelaskan bil air.
“Ia bukan saja memakan masa tetapi membazir duit. Pemaju sepatutnya
membuka kaunter perkhidmatan di pejabat pangsapuri. Lagipun bil ini
seharusnya diberikan setiap bulan bukan enam bulan sekali,” katanya
selepas sesi dialog bersama Syabas di ibu pejabat Syabas, di sini.
Sesi dialog itu dipengerusikan Ketua Pegawai Eksekutif Syabas,
Ruslan Hassan yang turut dihadiri Pengurus Besar Syabas, V
Subramaniam. Taman Desa Cheras meliputi enam pangsapuri 900 unit.
Rozaini berkata penduduk berharap meter pukal ditukarkan kepada
individu supaya pembayaran bil dilakukan di kaunter Syabas atau
pejabat pos terdekat daripada melalui pemaju yang banyak kerenah.
Katanya, penduduk yang lewat menjelaskan bil air juga dikenakan caj
tambahan, sedangkan ia tidak dinyatakan dalam perjanjian antara
penduduk dengan pemaju.
“Kebanyakan penduduk sudah tinggal di sini sejak 1992 dan mereka
adalah golongan berpendapatan sederhana yang tidak mampu menanggung
kos pengangkutan berulang-alik dari Jalan Ampang ke Cheras,” katanya.
Ruslan berkata Syabas masih mengkaji kemungkinan penukaran kepada
meter individu kerana ia membabitkan kos tinggi memasangkan paip ke
setiap unit pangsapuri.
Pihaknya perlu membincangkan perkara itu dengan Kementerian
Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Penasihat Undang-undang
Selangor.
Katanya, masalah yang dihadapi Taman Desa Cheras bukan isu baru,
malah Syabas sering menghadapi masalah kegagalan pemaju menjelaskan
bil air.
|