1,062 pemaju
ingkar
11/06/2005 Berita Harian Oleh Jami’ah Shukri
KUALA LUMPUR: Sebanyak 1,062 syarikat pemaju perumahan di negara ini dikesan
gagal membayar tuntutan ganti rugi seperti yang sudah ditetapkan Tribunal
Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR), membabitkan wang berjumlah RM17.5 juta.
Pengerusi TTPR, Kamardin Hashim, berkata syarikat pemaju perumahan itu dikesan
gagal mematuhi arahan berkenaan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
sepanjang tempoh 1 Disember 2002 hingga 31 Mei lalu.
Serentak itu, katanya, semua syarikat yang masih gagal membayar ganti rugi
terbabit dalam tempoh yang diperintahkan TTPR, kini berdepan risiko dikenakan
tindakan mahkamah serta disenaraihitamkan.
“Kita berharap supaya pemaju yang sudah diperintahkan oleh TTPR untuk membayar
ganti rugi, segera berbuat demikian bagi mengelak dikenakan tindakan tegas,”
katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.
Mengikut Seksyen 16A (D) Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966,
pemaju yang ingkar membayar ganti rugi itu dianggap melakukan jenayah dan
jika sabit kesalahan boleh denda maksimum RM5,000 atau dua tahun penjara atau
kedua-duanya sekali.
Selain itu, pemaju yang ingkar membuat pembayaran ganti rugi seperti yang
diperintahkan oleh TTPR juga boleh dikenakan denda RM1,000 bagi setiap hari
kelewatan hingga arahan itu dipatuhi.
Bagaimanapun, katanya, perangkaan itu tidak menggambarkan jumlah sebenar bayaran
ganti rugi keseluruhan kes kerana ada sesetengahnya diselesaikan di luar mahkamah
serta tidak dimaklumkan kepada TTPR.
Selain itu, katanya, sebilangan kes yang diselesaikan oleh TTPR adalah dalam
bentuk arahan kepada pihak pemaju untuk membaiki sesuatu kerosakan atau kecacatan
dan tidak dapat dinilai jumlahnya.
Beliau berkata, TTPR menerusi Bahagian Pengawasan dan Penguatkuasaan kementerian
akan terus memantau dan membatalkan notis pendakwaan terhadap pemaju yang
didapati sudah menjelaskan pembayaran ganti rugi kepada pembeli rumah.
“Mengikut statistik, sejak penubuhan TTPR 1 Disember 2002 hingga 31 Mei lalu,
12,390 kes difailkan pembeli rumah yang tidak berpuas hati dengan pemaju atas
pelbagai sebab seperti berlaku kecacatan, keretakan dan kebocoran.
“Daripada jumlah itu, sebanyak 10,771 kes berjaya diselesaikan, dengan 9,742
daripadanya membabitkan di dalam mahkamah manakala 1,029 lagi berjaya diselesaikan
di luar mahkamah,” katanya.
Kamardin berkata, TTPR boleh menjadi badan bebas yang mampu menjamin hak pengguna
khususnya pembeli rumah daripada ditindas sewenang-wenangnya oleh pemaju yang
tidak bertanggung jawab.
“Kita sedia mendengar apa juga bentuk tuntutan pembeli rumah dengan syarat
ia difailkan tidak lewat daripada 12 bulan bermula tarikh pengeluaran Sijil
Layak Menduduki (CF) atau tamat tempoh liabiliti kecacatan seperti yang dinyatakan
dalam surat Perjanjian Jual Beli (S&P).
“Had maksimum tuntutan itu tidak melebihi RM25,000 bagi setiap kausa.
“Bagaimanapun, cadangan pindaan untuk menaikkan nilai tuntutan kepada RM50,000
sudah dikemukakan dan kini berada di peringkat perbincangan di kementerian
sebelum diluluskan Kabinet,” katanya.
Kamardin berkata, pada dasarnya dua kategori kes didaftarkan di TTPR, iaitu
yang membabitkan tuntutan teknikal dan bukan teknikal.
Tuntutan teknikal meliputi ganti rugi kepada premis seperti kecacatan mutu
kerja, kebocoran dan tidak mengikuti spesifikasi manakala tuntutan bukan teknikal
membabitkan ganti rugi jumlah tertentu (LAD) bagi kelewatan penyerahan milikan
kosong premis,” katanya. |
|
|