Penghuni dakwa kena main
Harian Metro 7/3/2005
PETALING JAYA: Penduduk flet Taman Medan Cahaya Fasa 1, di sini, kecewa
dengan sikap pemaju dan kontraktor penyelenggaraan kerana gagal
menyelesaikan pelbagai masalah di kawasan itu.
Mereka mendakwa sering dipermainkan dengan janji kosong, malah apabila
setiap masalah dikemukakan pelbagai alasan diberi, termasuk kekurangan
kakitangan.
Ahli Jawatankuasa Persatuan Penduduk, Asmah Ibrahim, berkata sejak berpindah
ke situ 10 bulan lalu, pelbagai masalah dihadapi dan aduan sudah dibuat
kepada Syarikat Perumahan Negara (SPN), namun tiada penyelesaian.
"Kemudahan surau dan dewan tidak disediakan dalam kawasan ini. Bila ada
masalah seperti berlaku kematian kami terpaksa pergi ke masjid atau surau
berhampiran. Malah jika kami hendak buat majlis tahlil kami terpaksa guna
kawasan letak motosikal.
"Masalah tiada surau, adalah tanggungjawab sosial pemaju yang perlu diadakan
supaya hubungan antara pemaju, mahupun pengurusan dan penduduk bertambah
erat pada masa depan.
"Kami mahu pemaju menyedia atau menggunakan kawasan lapang yang ada di
kawasan flet ini untuk membina surau," katanya yang meminta Majlis
Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ) dan wakil rakyat campur tangan dalam
perkara itu.
Dia mahu pihak yang menjadi penyelenggara diganti supaya penghuni tidak
terus menjadi mangsa.
"Alasan seperti kurang pekerja dan tiada orang hendak membuat kerja bagi
mengatasi masalah tidak boleh diterima," katanya, di sini, semalam.
Flet kos rendah yang berharga kira-kira RM35,000 itu merangkumi 192 unit
rumah dengan ketinggian 16 tingkat dan mula diduduki pertengahan tahun lalu.
Sebilangan besar penghuni bekas penduduk setinggan Medan Haron Indah,
rata-rata berpendapatan rendah dan tidak tetap dengan anggaran bawah RM1,000
sebulan.
Sementara itu, pesara, Abdul Ghani Abdul Jalil, 61, berkata masalah yang
dihadapi penghuni makin bertambah serius berikutan pemaju dan kontraktor
penyelenggaraan tidak menyelesaikannya.
"Saya cukup kesal dengan sikap pihak terbabit. Contohnya masalah lif rosak
tapi tiada tindakan sehingga menyusahkan penduduk terutama yang tinggal di
tingkat 16.
"Selain itu, aspek keselamatan kebakaran yang tidak disediakan dengan
sempurna. Pili bomba dan pemadam api tidak disediakan.
Suri rumah, Ida Mat Saad, 37, berkata dia memang kesal dengan sikap pihak
terbabit yang gagal mengatasi masalah itu.
"Kami bimbang keselamatan kanak-kanak kerana longkang di sini tidak ada
penutup. Longkang di sini dalam dan bahaya kepada kanak-kanak. Pernah
berlaku kanak-kanak patah tangan dan tulang retak sebab jatuh dalam longkang
ketika bermain" katanya.
|