Alam
sekitar: Wajarkah pemaju sahaja dihukum?
utusan.com.my 21/3/2005
Saudara Pengarang,APAKAH semuanya telah beres apabila beberapa pemaju
telah dijatuhkan hukuman denda beratus ribu ringgit dalam kes melibatkan
pembangunan sehingga merosakkan alam sekitar begitu teruk di kawasan Bukit
Cahaya Seri Alam di Shah Alam, Selangor?
Diharapkan banyak lagi kes-kes sedemikian di tempat lain turut diambil
tindakan serupa. Janganlah kerana kes kerakusan pemaju tidak mematuhi
undang-undang tetapi tidak didedahkan pihak media maka pemaju tamak
berkenaan boleh lepas bebas sambil mengaut keuntungan ratusan juta ringgit
dalam sekelip mata.
Apakah pihak pemaju sahaja yang patut menerima hukuman sekiranya terdapat
kes projek pembangunan dilaksanakan pihak pemaju yang tidak mematuhi
undang-undang?
Bagaimana dengan pihak lain umpama pihak berkuasa sendiri. Tidakkah setiap
pihak berkuasa mempunyai tanggungjawab dalam memastikan setiap projek
dijalankan mesti mematuhi peraturan, undang-undang dan syarat ditetapkan
pihak berkuasa?
Bukankah telah menjadi amalan setiap projek pembangunan dijalankan adalah
wajib diawasi sepanjang masa sehingga projek siap oleh pihak berkuasa dan
jabatan berkaitan?
Adalah difahamkan setiap pihak berkuasa jabatan berkaitan wajib (menerusi
jawatankuasa projek) menyediakan laporan kemajuan projek dan minit
mesyuarat kemajuan projek. Laporan mesti dibentangkan dalam mesyuarat
setiap minggu atau bulanan.
Dengan keadaan tersebut, jika pegawai dan kakitangan pihak berkuasa
jabatan berkaitan benar-benar menjalankan tanggungjawab menerusi peraturan
dan amalan seperti membincang, mengkaji secara bersungguh-sungguh dalam
setiap mesyuarat mingguan atau bulanan, rasanya amat sukar untuk pemaju
bertindak macam kes di Bukit Cahaya Seri Alam yang sewenang-wenangnya
boleh menarah bukit, malah boleh menjalankan kerja tanah tanpa mendapat
kelulusan.
Pihak berkuasa termasuk Ketua Setiausaha Negara diharap dapat mengambil
tindakan dan mengenakan hukuman berat termasuk buang kerja kepada kalangan
pegawai dan kakitangan pihak berkuasa, jabatan jika terbukti kes
penyelewengan, cuai dan menjalankan tugas sambil lewa sehingga pemaju
boleh sewenang-wenang melaksanakan projek secara haram seperti di Shah
Alam.
Sungguh tidak munasabah apabila timbul sesuatu isu melanggar peraturan dan
undang-undang hanya pihak pemaju atau kontraktor sahaja yang dikenakan
hukuman sementara pegawai dan kakitangan pihak berkuasa boleh lepas tangan
begitu sahaja.
Tidak lojik langsung apabila pihak berkuasa boleh menuding jari kononnya
tidak sedar, tidak cukup kakitangan penguat kuasa dan sebagai apabila
sesuatu projek yang terang-terang melanggar undang-undang didedahkan oleh
pihak media.
Sehubungan itu rasanya banyak juga projek pembangunan pihak berkuasa
tempatan (PBT) diawasi oleh jururunding yang dilantik PBT. Jadi, bagaimana
dan ke mana perginya jururunding termasuk kakitangan teknikal PBT sendiri
dalam mengawasi setiap projek yang sedang dilaksanakan di kawasan mereka.
Suka ditegaskan di sini bahawa memang menjadi amalan wajib bahawa setiap
PBT dan jabatan kerajaan berkaitan mesti mengadakan mesyuarat mingguan/bulanan
dan dalam mesyuarat berkenaan tentunya laporan kemajuan/kemunduran/kegagalan,
melanggar syarat kelulusan setiap projek mesti dibentang dan dibincangkan.
Jika tidak, bagaimana nanti projek yang dilaporkan oleh pihak pemaju/kontraktor
itu siap sepenuh hendak dinilai oleh PBT bagi memberi kelulusan Sijil
Layak Menduduki (CF) - AZIZ MAJID, Gerik, Perak. |