3 tahun tunggu talian telefon
Berita Harian 3/2/2005
PETALING JAYA: Lebih 3,000 penduduk di rumah pangsa Petaling Utama Blok C
dan D di Petaling Jaya Selatan (PJS) 1, di sini belum menerima kemudahan
talian telefon dari Telekom Malaysia Berhad (Telekom) sejak mula mendiami
perumahan itu kira-kira tiga tahun lalu.
Masalah tiada hubungan komunikasi seperti yang dialami mereka dianggap
mustahil bagi penduduk di bandar besar seperti Petaling Jaya, tetapi
realitinya masih ada kawasan di sini yang terputus hubungan dengan dunia
luar.
Tinjauan Sentral mendapati penduduk juga sukar berkomunikasi atau
menghubungi seseorang memandangkan kemudahan telefon awam terletak jauh dari
kawasan berkenaan dan persekitarannya yang sunyi berbahaya bagi wanita dan
kanak-kanak.
Seorang penduduk, Ismail Abdul Aziz yang juga Timbalan Setiausaha Agung
Persatuan Pendidikan dan Penyelidikan Untuk Pengguna Malaysia (Era Consumer
Malaysia), berkata beliau berkali-kali membuat aduan tetapi sehingga kini
tiada jawapan diberikan.
"Selaku Setiausaha Kawasan Rukun Tetangga di sini, saya sudah menghantar
surat aduan kepada pemaju perumahan, Peter Brickworks, tetapi tiada sebarang
tindakan.
"Menurut perjanjian jual beli dulu kami disediakan kemudahan asas dan
prasarana yang lengkap, ini sudah kes tipu dan menganiaya kami.
"Saya menghantar surat aduan kepada Timbalan Menteri Penerangan; Datuk
Donald Lim, Menteri Besar Selangor, Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan,
Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ), Telekom dan salinan kepada
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, tetapi tiada sebarang jawapan,"
katanya.
Ismail berkata, selepas sekian lama dan beberapa kali membuat rayuan, baru
pekerja Telekom memasang wayar talian di kedua-dua blok tetapi sehingga hari
ini tiada talian disambungkan.
"Wayar yang sudah lama terpasang itu, akhirnya dicuri penagih dadah yang
merayau di kawasan ini.
"Saya kembali membuat aduan pada Telekom dan pihak pemaju tetapi setakat ini
masih tiada sebarang jawapan," katanya.
Ismail berkata, beliau kecewa kerana tidak diberi perhatian oleh pihak
berkuasa untuk menuntut hak mereka seperti yang termaktub di dalam surat
perjanjian jual beli.
"Kami bukan orang berada, berpendapatan rendah dan ada penduduk ialah
keluarga pemindahan setinggan.
"Kami tidak mampu untuk memakai telefon bimbit dan bayarannya mahal tetapi
disebabkan keadaan yang terdesak kami perlu memakainya, itu pun dalam setiap
keluarga hanya seorang memiliki telefon bimbit," katanya.
Ismail berkata, semua pihak yang dihubungi seperti melepaskan batuk di
tangga dan menyalahkan pihak lain supaya mereka dapat lepas tangan.
"Kelmarin saya menghantar e-mel aduan masalah ini kepada Perdana Menteri,
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan berharap masalah ini akan dapat
diselesaikan secepat mungkin," katanya.
Tinjauan juga mendapati, projek pembelajaran komputer untuk penduduk
tempatan iaitu Bridging Digital Devided-e-Upcom kerjasama Yayasan Strategik
Sosial, Kementerian Pembangunan Luar Bandar, Kementerian Perumahan Kerajaan
Tempatan, MPPJ dan Mimos Sdn Bhd yang menelan belanja berjuta ringgit
tergendala kerana kemudahan internet tidak dapat disambungkan berikutan
tiada talian telefon.
Pengurus Program Upcom, Arunagiri Subramian, 32, berkata projek ini untuk
menaik taraf kemajuan sistem pendidikan dan meningkatkan pengetahuan celik
komputer (IT) di kalangan penduduk khususnya kanak-kanak.
"Walaupun projek ini bermula sejak Ogos lalu, keperluan komputer masih
tersimpan dalam stor kerana tidak dapat dipakai disebabkan tiada kemudahan
internet.
"Kami sudah mempunyai 32 pelajar iaitu kanak-kanak, beberapa ibu bapa dan
juga penduduk yang berminat untuk mempelajari komputer sejajar dengan seruan
kerajaan supaya celik IT," katanya.
Dua daripada lima anak Ismail, Mohd Fahami, 11, dan Mohd Firdaus, 4, berkata
mereka teringin belajar komputer dan internet seperti rakan di sekolah
tetapi malangnya tidak mempunyai peluang itu.
"Saya dan adik (Firdaus) selalu melawat Up-com tetapi setiap kali datang,
komputer masih disimpan dalam kotak, saya terpaksa pulang dan menunggu lagi,"
kata Fahami dengan nada kesal.
Pekerja swasta, Kenny Kam, 28, berkata selain masalah tiada talian
telefon ada beberapa masalah lagi yang menghantui penduduk iaitu kes curi,
gaduh, penghuni sering terperangkap dalam lif dan penagih dadah yang merayau
di kawasan ini.
"Dengan pelbagai masalah sosial seperti ini, talian telefon amat diperlukan,
apatah lagi jika tiba waktu kecemasan seperti kematian, sakit dan sebagainya
akan menyusahkan serta membahayakan penduduk," katanya.
Seorang lagi penduduk yang juga peniaga kedai runcit, Malar Koedi Sockiah,
34, berkata, hanya beliau seorang di kalangan keluarganya yang mempunyai
telefon bimbit dan keadaan ini amat menyusahkannya setiap kali berlaku
kecemasan seperti sakit dan kemalangan.
"Jika saya keluar rumah kami terputus hubungan. Sekiranya ada antara kami
ditimpa kemalangan bagaimana kami hendak saling menghubungi.
"Keadaan ini menyusahkan saya lebih-lebih lagi sebagai peniaga runcit, saya
banyak membuat panggilan untuk memesan stok dan sebagainya dan ada kalanya
duit bil telefon bimbit saya mencecah ratusan ringgit sebulan, mana saya
mampu," katanya.
Malar berkata, pada masa beliau dan keluarga mula berpindah ke rumah pangsa
itu, beliau membeli sebuah komputer untuk kegunaan perniagaan dan keluarga,
tetapi sehingga kini komputer itu masih disimpan di dalam kotak kerana tiada
kemudahan internet.
Sehubungan itu, penduduk rumah pangsa ini berharap perkara ini dapat
diselesaikan segera pihak yang bertanggungjawab kerana masalah ini amat
menyusahkan mereka.
|