Penduduk kesal sikap pemaju
Berita Harian 18/10/2005
Gagal atasi masalah kurang petak letak kereta di Pangsapuri Melati Impian
KUALA LUMPUR: Penduduk Pangsapuri Melati Impian kecewa dengan sikap pemaju
dan pengurusan kediaman itu yang gagal mencari jalan penyelesaian bagi
mengatasi masalah tempat letak kereta yang dialami mereka.
Rasa tidak puas hati timbul
apabila ada dikalangan penduduk yang tidak membayar petak tempat letak
kereta tetapi dibenarkan membawa masuk kenderaan, sedangkan pemilik rumah di
situ diputar belit pemaju supaya membeli lot meletak kenderaan bagi
mengelakkan kenderaan mereka diletakkan di luar kawasan pangsapuri.
Pangsapuri yang mempunyai 130 rumah hanya menyediakan 40 petak tempat letak
kereta berharga lebih daripada RM10,000 untuk satu petak.
Kemarahan dikalangan penduduk timbul apabila aduan yang dibuat kepada pemaju
sejak hujung tahun lalu hanya disusuli dengan janji kosong.
Sebelum itu sesi dialog yang dipengerusikan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Yew
Teong Lock di antara penduduk dan pemaju serta pihak pengurusan berjaya
menyelesaikan dua isu yang diusulkan penduduk sebelum ini iaitu masalah
mendapatkan Sijil Layak Menduduki (CF) dan ganti rugi jumlah tertentu (LAD)
mereka.
Bagaimanapun isu tempat letak kereta masih tidak dapat diselesaikan dan
sikap pemaju yang tidak jujur ketika mengiklankan pangsapuri itu dulu
dipersoalkan penduduk.
Rosaline David, 32, berkata ketika membeli unit itu, pemaju tidak
memaklumkan kepadanya bahawa tempat letak kereta perlu dibayar berasingan.
“Tetapi sesudah membayarnya pada kadar yang tinggi saya dimaklumkan pula
tempat letak kereta itu sekarang adalah percuma,” katanya sambil meminta
pemaju memulangkan RM10,000 yang dibayarnya dulu.
Shamsul Ariffin, 36, menganggap banyak lagi isu yang belum selesai dan
meminta pemaju mengambil tindakan secepat mungkin. |