Rumah terbengkalai tidak boleh diatasi segera
27/08/2004
Utusan Malaysia
KUALA LUMPUR 26 Ogos-Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan
hari ini menjejaskan bahawa penyelesaian
kepada masalah projek rumah terbengkalai bukan sesuatu yang boleh
dilakukan dalam jangka masa pendek.
Ketua Setiausahanya, Datuk Lokman Hakim Mohd Jasan berkata, ini
kerana kebanyakan kes projek rumah terbengkalai
sentiasa membabitkan permasalahan yang rumit dan kompleks.
Bagaimanapun ,beliau berkata,dalam kesukaran tersebut,kementeriannya
masih berjaya menyelesaikan sebanyak 2,550
aduan perumahan daripada 4,407 aduan yang diterima sepanjang tahun
2002 dan 2003.
"Penyelesaian ini dilakukan dengan mengadakan perbincangan antara
pembiaya, pemaju dan pembeli bagi bersama-sama
mencari jalan penyelesaian terhadap projek-projek yang bermasalah
ini.
"Bagaimanapun sekiranya tiada jalan keluar,projek-projek tersebut
akan diserahkan kepada Syarikat Perumahan Negara
Berhad (SPNB).
"Sehingga kini,sebanyak 122 projek rumah didapati terbengkalai dan
103 daripadanya telah kita serahkan kepada SPNB
untuk dipulihkan,"katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.
"Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini yang menyiarkan
dakwaan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO)
bahawa Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan lambat dan tidak
serius menyelessaikan aduan berhubung
masalah pembeli rumah khususnya membabitkan rumah terbengkalai.
Isu projek perumahan terbengkalai hangat diperkatakan sejak Isnin
lalu apabila Utusan Malaysia menyiarkan surat daripada
seorang pemilik rumah terbengkalai di Lembah Beringin ,Hulu
Selangor,Norhiza Jaafar,38, yang telah menunggu rumahnya
selama tujuh tahun untuk disiapkan oleh pemaju terbabit.
Mengulas perkembangan ini Lokman Hakim tetap mempertahankan
kementeriannya bahawa mereka telah mengambil
langkah yang sewajarnya dalam menyelesaikan masalah kaitan
perumahan.
"Kita sentiasa mamantau dan mengambil tindakan terhadap projek
perumahan terbengkalai serta berusaha mengatasi
masalah pembeli rumah.
"Oleh itu adalah tidak benar sama sekali dakwaan bahawa
kementeriannya tidak mampu serta lambat menyelesaikan
masalah pembeli rumah telah menubuhkan beberapa pasukan kerja bagi
mendapatkan input dari pihak berkenaan
untuk bersama-sama membantu ,"ujarnya.
Selain itu katanya, kementeriannya telah menubuhkan beberapa pasukan
kerja bagi mendapatkan input dari pihak
berkenaan untuk bersama-sama membantu menyelesaikan masalah.
"Kementerian juga akan menghantar sebuah laporan komprehensif kepada
Perdana Menteri tidak lama lagi berhubung
cadangan penjualan rumah secara konsep bina dan jual.
"Laporan itu mengandungi kajian berhubung kemampuan dan kesesuaian
dalam memastikan industri perumahan
negara tidak tergugat dan pembeli tidak berhadapan dengan msalah
dari segi kualiti dan harga.
Dalam pada itu, Lokman Hakim berkata, pihak-pihak yang menghadapi
masalah dengan kementerian diminta
datang terus ke kementerian atau melalui saluran aduan di nombor
telefon 03-20956013 atau 03-20992321 atau
melalui e-mel di alamat pro@kpkt.gov.my/enforcement.
|
|
|