This website is
 sponsored.gif

banner.gif

 Welcome    Main    Forum    FAQ    Useful Links    Sample Letters   Tribunal  

Bil tunggakan Flet PKNS RM8.4j
Harian Metro 26/5/2003

BANGI: Tunggakan bil perkhidmatan penyelenggaraan bagi pangsapuri Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) kini mencecah RM8.4 juta, berikutan sikap penghuni yang melengahkan pembayaran.

Pengurus Besar PKNS, Datuk Harun Salim, berkata jumlah tunggakan yang belum dijelaskan itu membabitkan kira-kira 22,000 pemegang akaun di seluruh negeri, dari tahun 1980-an hingga 20 Mei lalu.

Menurutnya, mengurus pangsapuri PKNS di seluruh negeri bukan satu perkara mudah, malah memerlukan belanja berjuta ringgit setiap tahun bagi tujuan penyelenggaraan mengutip sampah, memotong rumput dan membaik-pulih kerosakan.

Oleh itu, katanya PKNS terpaksa mengenakan pembayaran perkhidmatan terhadap penghuni pangsapuri, dengan kadar antara RM12 hingga RM65 sebulan, bergantung kepada kediaman masing-masing.

"Tetapi, kami dapati ada yang kurang prihatin terhadap tanggungjawab masing-masing, khusus dalam pembayaran bil penyelenggaraan. Saya memohon penghuni kediaman PKNS memberikan kerjasama menjelaskan tunggakan itu, di samping bil bulanan secara teratur.

"Jika susah sangat hendak bayar sekali gus, pemegang akauan terbabit boleh membayar secara ansuran. Sekiranya semua ini dapat dilakukan, PKNS dapatlah punca pendapatan," katanya, pada Program Gotong-Royong Perdana Membasmi Nyamuk Aedes di persekitaran Seksyen 3, Bandar Baru Bangi, disini, semalam.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Hulu Langat, Datuk Badrul Hisham Abdul Aziz; Setiausaha Kerja PKNS, Alias Abu Bakar dan Pengerusi Jawatankuasa Penduduk Pangsapuri Seksyen 3, Kamaruzaman Ahmad.

Program selama empat jam bermula 8 pagi itu membabitkan penduduk, Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Alam Flora, Jabatan Perpaduan Negara Daerah Hulu Langat, Sara Lee Malaysia Sdn Bhd, Pejabat Kesihatan Hulu Langat dan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Menurut Harun, PKNS berusaha mendapatkan bayaran tunggakan itu melalui pelbagai kaedah, kerana ia menjadi punca pendapatan dan dalam masa yang sama untuk meningkatkan lagi kualiti penyelenggaraan.

Antara usaha yang diambil katanya, operasi kutipan dari rumah ke rumah, tindakan undang-undang, mendapatkan bantuan agensi profesional, memotong bekalan air di kediaman terbabit dan program sosial untuk merapatkan hubungan dengan penduduk.

 

Main   Forum  FAQ  Useful Links  Sample Letters  Tribunal  

National House Buyers Association (HBA)

No, 31, Level 3, Jalan Barat, Off Jalan Imbi, 55100, Kuala Lumpur, Malaysia
Tel: 03-21422225 | 012-3345 676 Fax: 03-22601803 Email: info@hba.org.my

© 2001-2009, National House Buyers Association of Malaysia. All Rights Reserved.