Rumah kos rendah
perangkap masalah sosial
28/12/2003 BH
PADA Krismas kali ini, penulis bersama isteri menghadiri jemputan
rumah terbuka di sebuah rumah kebajikan Kristian di Bandar raya yang
diurus oleh seorang wanita Kristian yang luar biasa kesabaran dan
komitmennya untuk membantu kanak kanak yang ditimpa pelbagai nasib.
Rumah kebajikan ini memberi bantuan kepada 11 kanak
kanak perempuan berusia daripada empat hingga 16 tahun yang berasal
daripada keluarga yang kurang bernasib baik di kawasan setinggan dan
rumah kos rendah di sekitar bandar raya.
Kawasan perumahan kos rendah dan apartmen kos
rendah untuk golongan berpendapatan rendah masih menjadi satu
fenomena baru di negara kita terutama sekali di Kuala Lumpur. Dalam
sekelip mata saja berpuluh ribu unit apartmen kos rendah telah
dibina. Ramai orang tidak sedar kawasan perumahan apartmen kos
rendah ini sekarang sedang bertukar menjadi sarang masalah sosial
yang melibatkan anak-anak muda kita.
Hampir semua daripada 11 kanak kanak perempuan
yang menjadi tetamu di rumah kebajikan tadi juga menjadi mangsa
persekitaran mereka termasuk kawasan setinggan dan perumahan kos
rendah.
Kita mempunyai rancangan untuk `menaikkan taraf'
semua penghuni kawasan setinggan menjadi penghuni apartmen kos
rendah sehingga Kuala Lumpur `bebas' daripada setinggan. Tetapi
apakah pemindahan orang daripada kawasan setinggan ke perumahan kos
rendah menjaminkan satu kenaikan taraf hidup bagi mereka dan bandar
raya kita ataupun apakah pemindahan ini sebenarnya menjadi peledak
jangka yang akan membawa masalah besar pada masa depan? Masalah yang
lebih rumit dan yang akan memerlukan lebih banyak perbelanjaan dan
kesengsaraan untuk menanganinya pada masa depan.
Mengikut petugas di rumah kebajikan tadi mereka
sebulat suara berpendapat bahawa perumahan kos rendah yang sedang
dibina sekarang pasti akan menimbulkan masalah sosial, kumpulan
jahat gengster, dadah, sumbang mahram dan sebagainya. Sebab utamanya
ialah apartmen kos rendah dengan hanya satu atau dua bilik adalah
terlalu kecil bagi menampung keluarga berpendapatan rendah yang
biasanya mempunyai ramai anak.
Apartmen yang kecil tanpa mempunyai laman
merumitkan ketegangan kecil yang lazimnya berlaku dalam keluarga dan
menyulitkan kemesraan keluarga. Untuk melepaskan diri daripada
kesesakan dalam rumah, anak muda akan keluar mencari ketenangan
bersama kawan dan orang lain. Maka di sinilah mereka terlepas
daripada pengawasan keluarga dan terjebak dalam aktiviti yang tidak
baik.
Kita perlu mendengar pendapat semua orang terutama
sekali petugas profesional yang pakar dalam masalah sosial golongan
berpendapatan rendah dan penghuni perumahan kos rendah sebelum kita
meluluskan projek perumahan kos rendah. Sehingga sekarang
pendekatannya lebih menumpu kepada penghapusan semua kawasan
setinggan di bandar raya.
Kita boleh melaungkan perangkaan terkini yang
mencatatkan bilangan apartmen dan rumah kos rendah yang telah dibina
tetapi kita tidak mahu mengakui masalah sosial yang bakal timbul
daripada fenomena `setinggan pencakar langit' yang baru ini.
Pendekatan bahawa rumah yang besar dan selesa
adalah satu kemewahan adalah peninggalan daripada pemikiran zaman
penjajah di mana kaum penjajah sengaja memaksa orang lain duduk
dalam rumah kecil di ladang dan perumahan kerajaan tetapi mereka
sendiri duduk di rumah banglo. Istilah banglo pun adalah ciptaan
penjajah juga. Sewaktu kita dijajah tiada taman taman perumahan
dibina tetapi setelah negara kita merdeka, beratus taman perumahan
muncul untuk memenuhi hasrat rakyat mempunyai perumahan yang
selesa.
Kita membina banyak jalan baru di semua tempat
termasuk kawasan terpencil. Ia tidak bermaksud bahawa kawasan luar `bandar
atau negeri yang kurang maju memerlukan jalan yang kecil saja. Jalan
yang dibina biasanya adalah sama besar di semua tempat. Ini adalah
kerana jalan raya tidak dilihat sebagai satu kemewahan tetapi
sebagai satu keperluan.
Begitu juga kita perlu meletakkan syarat perumahan
kos rendah supaya semua apartmen kos rendah mempunyai
sekurang-kurangnya tiga bilik tidur dalam rumah yang luasnya tidak
kurang daripada seribu kaki persegi. Ini akan naikkan sedikit harga
rumah kos rendah tetapi yang lebih penting ialah ia akan `bantu
mengelakkan berbagai-bagai jenis masalah sosial yang bakal timbul
daripada perumahan yang sesak dan kurang selesa.
Kerajaan juga menghadapi masalah menyiapkan
perumahan kos rendah yang selesa kerana kontraktor yang diberi
projek pembinaan rumah kos rendah sering bankrap atau lari
meninggalkan projek menjadi terbengkalai. Masalah ini berpunca
daripada pelbagai jenis sebab tetapi yang utama sekali ialah tiada
disiplin menjaga kewangan dan alir tunai oleh kontraktor berkenaan.
Mereka lebih suka menikmati keuntungan yang
berlebihan sebelum projek selesai. Bayaran pendahuluan dan bayaran
mengikut jadual yang dibuat oleh kerajaan digunakan untuk tujuan
lain yang menyebabkan projek kekurangan kewangan untuk membayar gaji
pekerja dan kos bahan binaan.
Satu cara yang amat berkesan untuk mengurangkan
kemungkinan projek terbengkalai yang penulis sendiri pernah
mengamalkannya sebagai ahli perbankan dulu ialah dengan penggunaan
surat jaminan saja iaitu surat jaminan bank (bank guarantee) ataupun
jaminan kerajaan (Government guarantee).
Mengikut kaedah ini, melainkan sedikit wang
pendahuluan tidak melebihi lima peratus kos projek, kontraktor tidak
mendapat sebarang bayaran tunai daripada kerajaan. Sebaliknya
kerajaan mengeluarkan surat jaminan (Government guarantee) dan
berjanji akan menyelesaikan semua pembayaran yang telah dipersetujui
tetapi hanya setelah projek siap dibina dalam tempoh tertentu. Surat
jaminan kerajaan ini boleh digunakan sebagai cagaran untuk
mendapatkan pinjaman bank.
Ini bermaksud bahawa jika projek itu terbengkalai
atas apa sebab pun pihak kontraktor yang akan menanggung rugi. Pihak
kerajaan boleh mengambil alih projek itu tanpa mengalami kerugian
tunai atau kelewatan masa kerana tanah projek bebas daripada
pegangan bank.
Sehingga sekarang terlalu banyak projek
terbengkalai mengambil masa sehingga berbelas tahun untuk
memulihkannya kerana tanah projek selalu dicagarkan kepada pihak
bank yang terpaksa menghadiri perbicaraan mahkamah mengikut
peruntukan Akta Perbankan Dan Institusi Kewangan (BAFIA), Kanun
Tanah Negara dan sebagainya.
Pendekatan seperti ini akan menyebabkan kontraktor
mengamalkan disiplin yang lebih tinggi untuk menyiapkan projek
kerana mereka tidak boleh `menikmati keuntungan' tunai sebelum
projek siap.
Cara ini mungkin membebankan kontraktor kecil
tetapi tidak patut menyusahkan kontraktor Kelas A dan sebagainya
kerana mereka perlu mempunyai kewangan dan kemampuan yang lebih
besar. Projek perumahan kos rendah lazimnya diberikan kepada
kontraktor Kelas A.
Kesimpulannya menyediakan perumahan yang selesa
kepada rakyat menjadi satu tanggungjawab besar bagi sebuah kerajaan
Islam yang memerintah negara. Perumahan yang selesa boleh
menyelamatkan generasi muda daripada terjebak dalam aktiviti yang
kurang sihat dan seterusnya membantu kita mengelakkan berbagai-bagai
jenis bencana sosial daripada berlaku. |